Ciąża

Więcej o ciąży

Dieta w ciąży

Co powinno jeść się w ciąży, aby dziecko urodziło się zdrowe?
To jak ważne jest prawidłowe żywienie w czasie ciąży nie trzeba nikogo przekonywać. Jednak aby dostarczyć wszystkie składniki pokarmowe maluszkowi, który rozwija się w ciele kobiety, to o prawidłowym żywieniu należy już pomyśleć przed zajściem w ciążę. Wszystkie produkty wchodzące w skład diety kobiety ciężarnej powinny charakteryzować się najwyższą jakością, potrawy powinny być przygotowywane w procesach odpowiednio dobranej obróbki kulinarnej, aby ilość strat witamin, składników mineralnych i innych składników pokarmowych nie ulegała znacznym wahaniom. Należy stosować gotowanie w wodzie, na parze, pieczenie w pergaminie lub folii aluminiowej, natomiast unikać potraw smażonych, przypalonych.
Najważniejszymi składnikami pokarmowymi, których dowóz powinna zapewnić sobie kobieta w ciąży są przede wszystkim:
* kwas foliowy
* żelazo
* jod
* cynk
* niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT)
Co to jest kwas foliowy i gdzie go szukać.
Chroni on przede wszystkim płód przed wadami układu nerwowego (niedobory folianów podczas ciąży są przyczyną występowania m.in. tzw. zajęczej wargi oraz wad cewy nerwowej). Umiarkowane niedobory kwasu foliowego mogą zostać całkowicie wykorzystane przez rosnący płód w okresie pierwszych kilku miesięcy ciąży kiedy płód nie jest jeszcze do końca wykształcony, dlatego przy planowaniu ciąży należy przynajmniej na okres czterech tygodni (inne źródła podają, że na okres dwóch miesięcy) przed planowaną ciążą należy uzupełnić niedobory tej witaminy.
Podczas obróbki kulinarnej surowców straty folianów są bardzo duże, dlatego w celu uzupełniania diety w ten składnik należy spożywać głównie w postaci surowych (na tyle na ile to możliwe), bądź krótko gotowanych warzyw, owoców.
Bogate w foliany są:
* zielone warzywa
* szpinak
* brokuły
* kalafior
* kiełki zbóż
* owoce cytrusowe
* groszek, rośliny strączkowe, groch włoski, fasola
* soczewica, ciecierzyca
* sok pomarańczowy
* żółtka jaj

Źródło : www.diety.we-dwoje.pl//
asiulka -malutka

Artykuł dodany: 2007-06-06 14:17:55
Ilość komentarzy: 170
Ilość punktów: 0

góra strony

UWAGA - wprowadzanie komentarzy jest możliwe tylko dla zalogowanych użytkowników.


2012-06-14 21:47:53
alpejskie_mleczko: Rzeczywiście przyjmowanie kwasu foliowego min. 3 miesiące przed zajściem w ciążę jest bardzo ważne

2012-05-19 15:32:35
dalercia: kwas foliowy to podstawa, ja w czasie ciaży łykałam codziennie 1 tabletkę foliku, która zawierała 0,4 mg kwasu foliowego, teraz juz po ciąży tez łykam kwas foliowy bo działa on nie tylko dobroczynnie na naszego jeszcze nienarodzonego maluszka, ale zapobiega też miażdżycy, chroni serce i usprawnia pracę mózgu, aż o połowę zmniejsza ryzyko alzheimera

2012-04-17 08:52:43
jania: Dieta, jak dieta, ale kwas foliowy to powinna brać każda ciężarna. Jego niedobór powoduje wady cewy nerwowej i dzieci mogą rodzić się z rozszczepem kręgosłupa, albo wodogłowiem. jedzenie samych warzyw nie wystarcza niestety.

2009-04-28 13:05:26
plocia: ja raczej diety nie miałam, bo w sumie nie miałam na nic apetytu i do jedzenia się zmuszałam

2009-04-23 16:33:33
nija: ja tez nie stosowalam w ciazy diety

2009-03-05 09:33:45
Anita: plocia ja tez nie :P

2009-02-01 18:04:25
plocia: ja tam żadnej diety nie stosuję :)

2009-01-05 16:58:23
skowytka: znajoma jest doslownie uzalezniona od coca-coli. jak zaszla w ciazy, od razu ten napoj odstawila.. bylo jej ciezko, ale wytrzymala cala ciaze i jeszcze okres karmienia. Jak mala podrosla, dostala na sprobowanie coli i wiecie co.. strasznie uwielbia ten napoj ;)

2008-10-28 16:27:00
nija: nie stosowalam diety w ciazy

więcej komentarzy >>

góra strony


Szukaj na QZ.pl



Kupuj z Bingo Cosmetics

Na QZ jest 124 osoby:
- 124 czytających

Dołącz się ;-) >>

Najnowsze artykuły


Różności
Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu
- Zaświeć się na niebiesko dla autyzmu –

Odżywianie
Bruschetta Rio Mare z tuńczykiem i zielonym sosem
Bruchetta to potrawa, której ojczyzną są Włochy. Jest jedną z podstawowych włoskich przekąsek, a przyrządzić ją można na bardzo wiele sposobów. Podstawą każdej bruchetty jest opieczone na grillu lub patelni pieczywo z dodatkiem oliwy oraz roztartego czosnku.

Dziecinada
Zabawa na zdrowie
W zdrowym ciele zdrowy duch – przysłowie to jest powszechnie znane i przytaczane przy wielu okazjach. Równie często powtarzamy je naszym dzieciom, chcąc, by wyrosły na zdrowych i świadomych ludzi. Jak jednak możemy przekonać najmłodszych do zajadania ze smakiem marchewki, czy buraka?

Zdrowie
Jak trzymać pion?
- bezinwazyjne badanie kręgosłupa

Uroda
Trądzik, nie taki młodzieńczy
Mimo, że już dawno przestałaś być nastolatką, na Twojej twarzy wciąż pojawiają się trudne do usunięcia wypryski i zmiany skórne? Trądzik często nie mija wraz z okresem dojrzewania i zmagać się z nim mogą nawet osoby powyżej 30 roku życia. Nawracające zmiany skórne to poważny problem dermatologiczny, który wymaga leczenia oraz szczególnej pielęgnacji.

Seksolubnie
Czy katolik może cieszyć się seksem?
Kościół może przeciwstawić „modzie" na seks coś bardzo ważnego. Przekonanie, że związek z drugim człowiekiem ma wzbogacać oboje małżonków - a nie ranić. Rozmowa z ojcem dr Ksawerym Knotzem, kapucynem, specjalistą od poradnictwa małżeńskiego.

QZ.pl poleca
Kompleksowe wzmacnianie
W chłodniejsze dni nietrudno o infekcje i przeziębienia. Nadszedł właśnie najgorszy okres dla układu odpornościowego człowieka. Zanim dopadnie nas choroba i sięgniemy po antybiotyk warto samemu zadbać o zwiększenie odporności naszego organizmu.

Dobre rady
Nie daj się alergii
Marzy Ci się weekend na łonie natury, gdzieś na łące czy w lesie? Albo aktywny wypoczynek na wsi wśród zwierząt? Zamiast tego spędzasz słoneczne weekendy zamknięty w domu, bo po wyjściu na zewnątrz zaczynasz kichać i łzawić a z nosa cieknie jak z kranu?

Design by Multimedia Image